Робота з молоддю у містах та селах Житомирщини: що змінить новий закон

Асоціація міст України розглянула проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України (щодо запровадження стандартів Ради Європи для молодіжних центрів і децентралізації роботи з молоддю)» (№2075 від 05.09.2019), який знаходиться на розгляді Комітету Верховної Ради України з питань молоді і спорту.

Законопроєктом встановлюються законодавчі підстави діяльності молодіжних центрів, повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань молоді.

  1. Щодо визначення терміну «молодіжний центр»

Законопроєктом визначається, що молодіжні центри –  це неприбуткові установи, які утворюються з метою вирішення питань соціального становлення та розвитку молоді.

Підтримуючи ідею законодавчого визначення терміну, АМУ вважає за недоцільне визначати у Законі організаційно-правову форму діяльності молодіжних центрів.

  • По-перше, на сьогодні вже існують молодіжні центри, утворені як комунальні підприємства. Такі молодіжні центри отримують дохід, який направляється на їх розвиток.
  • По-друге, органи місцевого самоврядування утворюють молодіжні центри за рахунок коштів місцевих бюджетів, враховуючи свою спроможність та потребу територіальної громади. У такому випадку вони самі і визначають найоптимальнішу організаційно-правову форму діяльності молодіжних центрів з урахуванням особливостей регіону.
  1. Щодо встановлення норм та нормативів соціального становлення та розвитку молоді

Законопроєктом визначається, що Кабінет Міністрів України затверджує норми та нормативи щодо соціального становлення та розвитку молоді, які є обов’язковими для органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадських об’єднань, а також підприємств, установ та організацій.

  • АМУ звертає увагу, що правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів визначає Закон України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» 2017-ІІІ. Але цей Закон не визначає встановлення норм і нормативів щодо соціального становлення та розвитку молоді. АМУ пропонує вирішити законодавчу колізію та за необхідності внести зміни у Закон України 2017-ІІІ.
  1. Щодо проведення державної атестації молодіжних центрів

Законопроєктом запроваджується державна атестація молодіжних центрів. Також передбачається, що у разі визнання молодіжного центру неатестованим, такий центр не має права надавати соціальні послуги у сфері соціального становлення молоді та у сфері національно-патріотичного виховання молоді.

  • По-перше, АМУ вважає сумнівною ідею державної атестації молодіжних центрів, не вбачаючи в ньому необхідності. Також, із тексту Законопроєкту не чітко зрозуміло, чи молодіжний центр не може працювати без атестації, чи не може працювати у разі визнання неатестованим. Отже, питання атестації молодіжних центрів потребує дослідження та широкого обговорення.
  • По-друге, молодіжні центри не надають соціальні послуги. Соціальні послуги – це дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Надання соціальних послуг регулюється Законом України «Про соціальні послуги».
  1. Щодо надання права сільським, селищним, міським радам утворювати молодіжні центри

Законопроєктом пропонується до виключних повноважень сільських, селищних, міських рад віднести повноваження щодо створення молодіжних центрів, призначення і звільнення керівників цих установ.

  • По-перше, повноваження у місцевих рад утворювати молодіжні центри вже передбачено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні». Так,  відповідно до пункту 30 частини першої статті 26 цього Закону до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради відноситься створення, ліквідація, реорганізація та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
  • По-друге, запропонована Законопроєктом норма щодо призначення і звільнення керівників установ не узгоджується із чинним законодавством. Так, призначення на посаду та звільнення з посади керівників підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, на сьогодні відноситься до повноважень сільського, селищного, міського голови згідно з пунктом 10 частини четвертої статті 42 цього Закону.

АМУ вважає за недоцільне виділяти з-поміж усіх комунальних установ окремо молодіжні центри і пропонує пункт 33-3 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у редакції Законопроєкту виключити.

  1. Щодо визначення повноважень виконавчих органів рад з питань молоді

Законопроєктом пропонується надати повноваження виконавчим органам сільських, селищних, міських рад з питань молоді щодо:

  • підготовки і внесення на розгляд ради пропозицій щодо утворення молодіжних центрів, вирішення питань про чисельність працівників таких установ, витрати на їх утримання, здійснення матеріально-технічного забезпечення їхньої діяльності, надання необхідних приміщень;
  • здійснення управління молодіжними центрами, сприяння їхній діяльності, фінансування та контролю за цільовим використанням коштів.
  • АМУ звертає увагу, що при внесенні змін до законів необхідно враховувати їх структуру. Стаття 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» регулює повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері освіти, охорони здоров’я, культури, фізкультури і спорту. Вважаємо за недоцільне виділяти окремо повноваження з питань молоді (пропонована Законопроєктом стаття 32-1), оскільки це не відповідатиме змісту та структурі Закону. До того ж, повноваження з підготовки і внесення на розгляд ради пропозицій щодо комунальних установ не є по своїй суті самостійним повноваженням.
  • АМУ пропонує вилучити статтю 32-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у редакції Законопроєкту та внести такі зміни до статті 32:
  • назву статті викласти у такій редакцій: «Стаття 32. Повноваження у сфері освіти, охорони здоров’я, культури, фізкультури, молодіжної роботи і спорту»
  • підпункт 1 пункту «а» частини першої після слів «молодіжними підлітковими закладами» доповнити словами «та молодіжними центрами».

Внесення пропонованих АМУ змін до статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повністю врегулює питання уточнення повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад з питань молоді.

Асоціація міст України  звертається до парламентського Комітету з проханням врахувати надані пропозиції під час підготовки Законопроєкту № 2075 до другого читання.

Прес-служба АМУ

Реєструйтеся на нашому сайті radiokor.com.ua , приєднуйтеся до загальнодоступної групи Korostyshiv NEWS  та будьте завжди у центрі подій Коростишівщини.

Опубліковано у Новини, події. Додати до закладок постійне посилання.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *